Tartalom és kiadási információk
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. törvény) számos (elsősorban kis- és középvállalkozások számára elérhető) adóalap-, illetve adókedvezményt tartalmaz, amelyek az uniós fogalmak szerint állami támogatásoknak minősülnek. Ha belegondolunk valóban nem csak a „kapott pénzzel" jut támogatáshoz a társaság, hanem akkor is, ha egy kedvezmény alkalmazása következtében kevesebb adót kell fizetnie.
Az uniós jog főszabályként tiltja a vállalatoknak nyújtott állami támogatásokat, mert az a verseny torzításának egyik forrása. Tudjuk, hogy az Európai Unió célja egy egységes piac létrehozása és ennek érdekében minden akadályt meg kíván szüntetni. Az állami támogatás olyan eszköz, amely gátolja a szabad áramlást az Unión belül, hiszen általa előnyben részesítenek bizonyos vállalatokat más vállalatokkal szemben, és ezzel akadályozzák a megfelelő versenyhelyzet kialakulását.
Az állami támogatások bármilyen formát ölthetnek. Nem csak a vissza nem térítendő támogatások minősülnek állami támogatásnak, hanem például az adókedvezmények is.
Egy adó(alap)kedvezmény akkor minősül állami támogatásnak, ha teljesülnek az uniós jog szerinti állami támogatási ismérvek.
Az uniós jog főszabályként tiltja a vállalatoknak nyújtott állami támogatásokat, mert az a verseny torzításának egyik forrása. Tudjuk, hogy az Európai Unió célja egy egységes piac létrehozása és ennek érdekében minden akadályt meg kíván szüntetni. Az állami támogatás olyan eszköz, amely gátolja a szabad áramlást az Unión belül, hiszen általa előnyben részesítenek bizonyos vállalatokat más vállalatokkal szemben, és ezzel akadályozzák a megfelelő versenyhelyzet kialakulását.
Az állami támogatások bármilyen formát ölthetnek. Nem csak a vissza nem térítendő támogatások minősülnek állami támogatásnak, hanem például az adókedvezmények is.
Egy adó(alap)kedvezmény akkor minősül állami támogatásnak, ha teljesülnek az uniós jog szerinti állami támogatási ismérvek.
Ezek a következők: i) kedvezményezett vállalkozásnak minősül, ii) állami forrásból származik a támogatás, iii) előnyt jelent, iv) szelektív, azaz bizonyos vállalati, adózói csoportot előnyösebb helyzetbe hoz a többivel szemben, hatással van v) a versenyre, és vi) a tagállamok közötti kereskedelemre.
Ahhoz, hogy az állami támogatás nagyságát mérni tudjuk, számításokat kell végezni.
A vissza nem térítendő támogatás esetén a helyzet egyszerű, hiszen a támogatástartalom egyenlő a vállalatnak átadott támogatás összegével. Más esetben, így például az adókedvezménynél is, azonban meg kell nézni, hogy mekkora az intézkedésben a támogatási elem. Az elv az, hogy be kell azonosítani azt az összeget, amelyet az állam kifizet, vagy nem kap meg (pl. az adóról történő lemondással).
A Tao. törvény szerint igénybe vehető állami támogatások lehetnek adóalap kedvezmények, vagy adókedvezmények. Az adóalap kedvezmény értelemszerűen a társasági adóalapot csökkenti, míg az adókedvezmény a számított adóból vehető igénybe.
Ahhoz, hogy az állami támogatás nagyságát mérni tudjuk, számításokat kell végezni.
A vissza nem térítendő támogatás esetén a helyzet egyszerű, hiszen a támogatástartalom egyenlő a vállalatnak átadott támogatás összegével. Más esetben, így például az adókedvezménynél is, azonban meg kell nézni, hogy mekkora az intézkedésben a támogatási elem. Az elv az, hogy be kell azonosítani azt az összeget, amelyet az állam kifizet, vagy nem kap meg (pl. az adóról történő lemondással).
A Tao. törvény szerint igénybe vehető állami támogatások lehetnek adóalap kedvezmények, vagy adókedvezmények. Az adóalap kedvezmény értelemszerűen a társasági adóalapot csökkenti, míg az adókedvezmény a számított adóból vehető igénybe.
A kiadvány számos példával számítási mintával mutatja be a különböző támogatások elszámolását.
Minden e-könyvünk .mobi és .epub formátumban érhető el bankkártyával történő fizetés után.
Gyártó/Kiadó | Saldo ekönyv |
Megjelenés | 2020 |
Oldalszám | 80 |
Kötés típusa | elektronikus |
Vélemények
Írja meg véleményét!