Tartalom és kiadási információk
A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.
A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező tíz szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze.
A könyv tanulhatóságát a 19 fejezet - melyek közül néhány a hazai didaktikai irodalomban újszerűnek tekinthető témaköröket tárgyal - mindegyikét bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatok segítik, s a további tájékozódáshoz gazdag irodalomjegyzék járul. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki.
A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollégák figyelmébe is ajánljuk.
Tartalom
Előszó7
Oktatáselméleti irányzatok9
Az oktatáselmélet értelmezése10
A különböző oktatáselméleti irányzatok felosztására tett próbálkozások11
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat13
A megszülető pedagógia diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója14
A tapasztalati pszichológiai szálak16
Értékelméleti irányzat18
A társadalmi igényekhez igazodó irányzat18
Az oktatáselmélet differenciációjához kapcsolódó, a különböző társtudományok eredményeire interdiszciplinárisan építő irányzatok20
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó irányzatok23
Napjaink alternatív irányzatai27
A posztmodern irányzat33
Elmélet kontra gyakorlat35
Összefoglalás35
Feladatok36
Irodalom36
Az oktatás társadalmi meghatározottsága45
Bevezetés46
A társadalom és az oktatási folyamatok közötti meghatározó viszony58
Az oktatás társadalmi meghatározottsága az ezredforduló Magyarországán, folyamatok és feladatok68
Összefoglalás72
Feladatok74
Irodalom75
A tanuló77
Bevezetés78
A gyermekstátus értelmezése78
A pedagógus gyermekszemléletét befolyásoló tényezők80
Szempontok az egyéni különbségek értelmezéséhez83
A gyermek megismerése, megértése85
Összefoglalás92
Feladatok92
Irodalom93
A pedagógus96
A pedagógiai hatékonyság összetevői97
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok99
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek99
A pedagógiai képességek101
A pedagógiai tudás szintjei és típusai102
A gyakorlati készségek104
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések107
A tanári hitek és filozófiák110
A reflektív tanár111
Összefoglalás113
Feladatok114
Irodalom115
A tanulás117
Bevezetés118
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése120
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban120
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben145
Összefoglalás153
Feladatok154
Irodalom155
Az oktatás célrendszere159
Bevezetés159
Az oktatási cél fogalma161
Az oktatási cél funkciói165
Az oktatás céljainak kiválasztása166
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása182
Összefoglalás185
Feladatok185
Irodalom187
Az oktatás tartalma190
Bevezetés191
Az oktatás tartalmának alakulása a nevelés történetében195
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei"s e források "felhasználásának" kritériumai200
Az oktatás tartalmának alakulása az ezredforduló Magyarországán215
Összefoglalás217
Feladatok218
Irodalom219
Az oktatási folyamat221
Bevezetés222
Az oktatási folyamat223
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése224
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat229
Az oktatási folyamatot motiváló modell255
Összefoglalás264
Feladatok265
Irodalom267
Az oktatás stratégiái és módszerei271
Stratégia-módszer-eljárás272
Oktatási stratégiák275
Az oktatási módszer fogalma283
A módszerek csoportosítása, osztályozása284
Oktatási módszerek285
A módszerek kiválasztása313
Összefoglalás318
Irodalom319
Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei323
A taneszköz fogalma324
A taneszközök története326
A taneszközök lehetséges csoportosítása329
Taneszközök a tanítási-tanulási folyamatban332
Taneszközök a tanítási órán337
Összefogalalás342
Feladatok343
Irodalom343
Az oktatás szervezeti keretei és formái345
Az oktatás szevezetei keretei346
Az oktatás szevezeti formái357
Összefoglalás363
Feladatok364
Irodalom365
Az oktatás szervezési módjai és munkaformái368
A szervezési mód és munkaforma értelmezése369
A frontális munka369
Az egyéni munka374
A párban folyó tanulás379
A csoportmunka382
A szervezési módok szimultán az alkalmazásáról385
Összefoglalás387
Feladatok387
Irodalom389
A pedagógiai értékelés
Az értékelés fogalmának alakulása
Az értékelés funkciói
A viszonyítás problémája
Az értékelés folyamata
Megítélés, becslés, mérés
Mérésmetodológiai követelmények
Külső és belső értékelés
Az értékelők
Összefoglalás
Feladatok
Irodalom
Tanulásszervezés
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése
A szervezés tevékenységformái
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok
Összefoglalás
Feladatok
Irodalom
Különleges bánásmódot igénylő gyermek
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, csoportosításuk
Speciális tanulási nehézséggel rendelkező tanulók
Integrált nevelés az oktatási intézményekben
A tehetséges tanulók
A tehetségnevelés, tehetségfejlesztés
A differenciált oktatás
Összefoglalás
Feladatok
Irodalom
Az iskolai oktatómunka tervezése
A tervezési tevékenység sajátosságai
Az oktatástervezés szintjei
Összefoglalás
Feladatok
Irodalom
A kezdő pedagógus
A kezdő tanárok legfontosabb problémái
A kezdő és tapasztalt tanár tevékenységben, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek
Milyen tanár vagyok?
Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár?
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák
Összefoglalás
Feladatok
Irodalom
Névmutató
Tárgymutató
Kiadás éve | 1999 |
Méret | B/5 |
Oldalszám | 540 |
Kötés típusa | fűzött kemény papírkötés |