Tartalom és kiadási információk
Tanácsadói tevékenységem közel felében olyan gazdasági események forgalmi adózására keresem a választ, amely események vagy ténylegesen külföldön játszódnak vagy a történések valamelyik szereplője külföldi személy.
Szögezzük le előre, hogy az egyes szabályok önmagukban is igen bonyolultak, nehezen értelmezhetőek, azonban az egyes szabályokat összefüggéseikben kell ahhoz ismerni, hogy azt a három egyszerű kérdést meg tudjuk válaszolni, hogy melyik országban kell adót fizetni kinek kell adót fizetni, és milyen mértékű az adó – gondolok itt elsősorban az adómentesség lehetőségére.
E kiadványban nem a szabályokat szeretném ismertetni – bár azok megkerülhetetlenek valamilyen szinten –, hanem az egyes gazdasági eseményeken keresztül kívánom megvilágítani a szabályozást. Kérem a Tisztelt Olvasót, hogy jelen kiadványt ne tekintse se törvényszövegnek, se állásfoglalásnak. Tekintse ezt a kiadványt egy kézikönyvnek, amely ugyan segítséget nyújthat a munkájában, azonban a jogszabály ismerete nélkül vélhetően sokszor fog hibázni az adókötelezettség meghatározása során. Sajnos e kiadvány sem teljes körű, de gyakorlatilag a téma teljes körű feldolgozása lehetetlen, bár sokan, hosszú évek munkájával már megpróbálkoztak vele, de nem jártak sikerrel, így én sem törekedtem rá.
Alapvetően arra tudok egyértelmű választ adni, hogy egy ügylet kapcsán mikor és hogyan kell Magyarországon adót fizetni, és mikor nem kell. Nagy, de közel sem teljes biztonsággal tudom ismertetni, hogy az EU másik tagállamában mit kell tenniük a forgalmi adózás terén. Azonban sajnos közel sem tudok arra válaszolni, hogy mit kell tenniük az EU-n kívüli országokban, tekintettel arra, hogy egyik országnak sem ismerem a szabályozását.
Itt hívom fel a figyelmüket arra, hogy a magyar szabályozás alapján senki ne próbálja meghatározni egy 3. országban teljesített ügylet adókötelezettségét, de még egy másik tagállamban keletkező adókötelezettséget sem! Nincs annál kínosabb, mikor egy adószakember a magyar szabályozásra hivatkozva jelenti ki, hogy Németországban vagy Oroszországban kell adót fizetni, és nem Magyarországon. A magyar szabályozás alapján csak az jelenthető ki, hogy Magyarországon nem keletkezik adókötelezettség, ezt követően csak az EU irányelv vagy annak rendelete, illetve a másik ország nemzeti szabályozása alapján mondhatjuk, hogy ha nem Magyarországon, akkor melyik országban kell adót fizetni, és csak a nemzeti szabályozás ismeretében mondhatjuk, hogy annak milyen módon kell eleget tenni.
Vira Sándor
Saldo Zrt igazgatóhelyettes
szerző
Gyártó/Kiadó | Saldo |
Megjelenés | 2019 |
Méret | B/5 |
Oldalszám | 80 |
Kötés típusa | ragasztókötött |